Juhannus on täynnä tuleen, veteen ja yrtteihin liittyviä rituaaleja.
Kseniia Perepelytsia
Jokaisella maalla on oma kulttuurinsa, perinteensä ja tapansa. Yksi helpoimmista ja mielenkiintoisimmista tavoista oppia uutta kulttuuria on tutustua perinteisiin kansallisiin juhlapäiviin ja aitoihin rituaaleihin.
Kullakin Ukrainan historiallisella alueella on tietysti omat ennusmerkkinsä, keittiönsä, rituaalilaulunsa ja paljon muuta.
Mutta kaikkia ukrainalaisia yhdistää ystävällisyys ja vieraanvaraisuus, säästäväisyys ja ahkeruus sekä oikeudenmukaisuuden tavoittelu. Ukrainassa sukua ja perhettä arvostetaan suuresti. He kunnioittavat vanhempiaan ja kiinnittävät erityistä huomiota perheen perinteisiin.
Ukrainalaiset ovat itäslaavien esi-isiä. Pakanuus ja ortodoksisuus kietoutuvat tiiviisti yhteen juhlapäivien perinteissä.
Kirkollisia juhlia vietetään Jeesuksen Kristuksen elämässä tapahtuneisiin tapahtumiin liittyen. Erittäin tärkeitä ovat kansanjuhlat, jotka tähän päivään asti säilyttävät Ukrainan kansan tapoja ja perinteitä.
Valtion juhlilla on myös suuri merkitys. Niillä kunnioitetaan maailman- ja kansallisen historian tapahtumia.
Talvi on aikaa, jolloin maanviljely ja lämpimät kesäpäivät jäävät taakse. Vihdoinkin ankea, sateinen syyssää päättyy. Ensimmäinen lumi sataa. Ja koittaa odotuksen ja valmistautumisen aika odotetuimpia, taikaa täynnä olevia juhlapyhiä - joulua ja uutta vuotta - varten.
Tänä aikana kiinnitetään paljon huomiota talojen, katujen, kauppojen ja aukioiden koristeluun. Kaikki kimaltaa ja vilkkuu, hehkuu jouluvaloilla ja antaa juhlatunnelman.
Pyhä Nikolaus. Joulukuun 19. päivän aamuna tapahtuu ensimmäinen talven "ihme", kun lapset katsovat tyynynsä alle ja löytävät pieniä yllätyksiä Pyhä Nikolaukselta: karkkia, lelun, kirjan...
Pyhä Nikolaus ei ole fiktiivinen hahmo. Hän on todellinen henkilö, piispa. Hän oli melko varakkaasta perheestä ja auttoi niitä, jotka olivat elämässään vähemmän onnekkaita. Hän jätti salaa leluja, herkkuja ja lämpimiä vaatteita köyhille perheille. Hän osallistui myös vankien vapauttamiseen.
Nyt Pyhää Nikolausta pidetään lasten suojeluspyhimyksenä, ja hänen pyhäinjäännöksillä uskotaan olevan ihmeellisiä parantavia ominaisuuksia. Länsi-Euroopan maissa Pyhä Nikolaus syntyy uudelleen joulupukkina (Santa Klaus), joka jakaa lahjoja jouluyönä.
Jouluaattona on perinteisesti tarjoiltu 12 paastoruokaa, mikä vastaa apostolien lukumäärää.
Liubov Pilneva
Joulu. Merkittävä osa ukrainalaisista perinteistä ei liity edes itse jouluun, vaan jouluaattoon (pyhä ilta). Tähän aikaan lauletaan joululauluja (koliadki), joilla ylistetään vastasyntynyttä Jeesusta, ja laulajat toivovat onnea ja vaurautta. Laulaen he kulkevat talosta taloon ja kylvävät vehnää tai ohraa (vaurauden symboli). Omistajat kiittävät heitä tästä ja antavat heille makeisia ja kolikoita.
Pyhänä iltana on perinteisesti tarjoiltu 12 paastoruokaa (kasvisruokaa), mikä vastaa apostolien lukumäärää. Keskipisteenä on kutya, makea puuro, joka on valmistettu täysjyväisestä vehnästä tai ohrasta, hunajasta, kuivatuista hedelmistä, pähkinöistä ja unikonsiemenistä. Se symboloi hedelmällisyyttä ja yhteyttä esi-isiin.
Jouluna nähdään usein vertepiä. Se voi olla teatteriesitys kirkon pihoilla tai joulumarkkinoilla. Tai osana joulukoristelua pahvihahmojen kanssa. Pääteemana ovat raamatulliset kertomukset Kristuksen syntymästä.
Uusi vuosi on lämmin perhejuhla, joka tuoksuu joulukuusilta ja mandariineilta. On aika saada joulupukilta lahjoja ja antaa yllätyksiä toisillemme. Joulupukki on muuten ukrainaksi Did Moroz ("Ukko Pakkanen").
Uudenvuodenaattona perhe ja läheiset ystävät kokoontuvat runsaan juhlapöydän ääreen. Kuluvan vuoden viimeisellä minuutilla kaikki esittävät toiveen ja juovat samppanjaa. Keskiyön jälkeen ihmiset menevät kaduille, kokoontuvat aukioille kauniisti koristeltujen joulukuusien läheisyyteen, onnittelevat toisiaan, laukaisevat ilotulitteita ja pitävät hauskaa. Tammikuun 1. päivän iltana on tapana käydä ystävien ja sukulaisten luona.
Vanha uusi vuosi. Ukrainassa on myös sellainen hieman hassu ja ulkomaalaisille käsittämätön käsite kuin vanha uusi vuosi (13.–14. tammikuuta). Kannattaa varmaan pysähtyä tähän ja käydä läpi hieman historiaa, jotta ymmärtäisit asian.
Muinaisina aikoina koko maailma käytti juliaanista kalenteria (vanhaa tyyliä), jossa tiedemiehet havaitsivat epätarkkuuksia vuoden päivien lukumäärän laskemisessa. Siksi vuonna 1584 keksittiin tarkempi gregoriaaninen kalenteri (uusi tyyli), joka on nykyään yleisesti käytössä. Mutta eri maat siirtyivät uuteen kalenteriin eri aikoina (esimerkiksi Suomi vuonna 1753 ja Ukraina vasta vuonna 1918).
Juliaanisen ja gregoriaanisen kalenterin päivämäärien välinen ero kasvaa 3 päivää 400 vuoden välein. Nykyään ero on 13 päivää.
Vanha uusi vuosi on uusi vuosi vanhaan tyyliin, 13.–14. tammikuuta. Se ei ole virallinen juhlapäivä, mutta sillä on syvemmät kansanjuuret ja perinteet. Toinen nimi tälle juhlalle on malanki eli antelias ilta.
Maan länsi- ja keskiosissa on tapana, että erilaisiin asuihin (paimen, vuohi, Herodes, kuningas) pukeutuneet ihmiset kulkevat ovelta ovelle, vitsailevat ja esittävät pieniä teemanumeroita. Tähän aikaan tytöt ennustavat ja yrittävät saada selville, mikä on heidän kohtalonsa rakkaudessa.
Kreshenie. Toinen tärkeä ja mielenkiintoinen tammikuun juhlapäivä tapoineen on Herran ilmestyspäivä (Ukrainassa kreshenie, Suomessa loppiainen), jolloin Johannes Kastaja kastoi Jeesus Kristuksen Jordan-joessa.
Juhlaa edeltävänä iltana ihmiset menevät kirkkoon. Jumalanpalveluksen jälkeen vesi siunataan. Pyhää vettä pidetään parantavana, joka puhdistaa sielun ja ruumiin sairauksista ja synneistä. Vettä säilytetään vuoden ajan, ja tarvittaessa ihmiset juovat sitä, pesevät kasvonsa ja ripottelevat sitä koteihinsa.
Herran ilmestyspäivänä ukrainalaisilla on tapana tehdä vesistön jäähän ristin muotoinen avanto. Papit pyhittävät veden. Sen jälkeen kaikki puhdistusta haluavat upottautuvat veteen kolme kertaa ja rukoilevat.
Maslennitsa (Laskiainen) päättyy oljesta talvea symboloivan linnunpelättimen polttamiseen.
Johanna Pahalahti
Maslennitsa (laskiainen) on viikon mittainen talven päättymisen ja kevään saapumisen juhla. Näinä päivinä kunnioitetaan aurinkoa, ja perinteisesti paistetaan pyöreitä lettuja (auringon symboli), joita syödään voin ja kaikenlaisten täytteiden kera. Juhlapäivän ukrainankielinen nimi Maslennitsa tulee sanasta "maslo" (voi).
Toinen tämän juhlan perinteinen ruokalaji on raejuustolla täytetyt varenikit, keitetyt happamattomat taikinat, joissa on täytettä ja jotka on tehty kuunsirpin muotoon.
Perinteinen viihde Maslenitsan messuilla on kiipeäminen liukasta korkeaa tolppaa pitkin ylös lahjojen saamiseksi.
Juhlapäivä päättyy oljesta talvea symboloivan linnunpelättimen polttamiseen. Tuleen voi heittää myös tavaroita, joista ei ole enää hyötyä. Raskaat ajatukset, ongelmat ja kaikki pahat asiat palavat niiden mukana.
Ukrainan Maslennitsa ei ole vain jäähyväiset talvelle ja auringon kohtaaminen, vaan myös kehotus universaaliin sovintoon ja anteeksiantoon. Siksi tämän viikon viimeistä päivää kutsutaan anteeksiantosunnuntaiksi, jolloin kaikkien pitäisi unohtaa kaikki kaunat ja pyytää anteeksi toisilta.
Pääsiäinen. Maslennitsan jälkeen on erittäin tiukka 40 päivän paasto, joka päättyy ortodoksisen kirkon suureen juhlaan, pääsiäiseen.
Kulich, makea lieriönmuotoinen muffinsileipä, ja värjätyt munat ovat pääsiäisen tärkeimmät symbolit. Munia annetaan kaikille vieraille, kerjäläisille, siunataan kirkossa ja asetetaan kuolleiden haudoille. Munien maalaaminen erilaisilla väreillä, kuvioilla ja symboleilla on yksi Ukrainan vanhimmista kansantaiteista.
Pääsiäisyönä perheet menevät kirkkoon kori täynnä ruokaa (kulichia, värjättyjä munia, kotitekoista makkaraa ja muuta). Palveluksen jälkeen pappi siunaa ruoan.
Pääsiäisenä on tapana käydä kuolleiden sukulaisten haudoilla, antaa kukkia, makeisia ja värjättyjä munia. Ja kun palaat kotiin, on aika lopettaa paasto ja nauttia herkuista.
Juhlapyhien aikana jokainen ortodoksinen kristitty tervehtii muita sanoilla "Kristus on ylösnoussut!". Ja saa vastineeksi vahvistuksen: "Todellakin ylösnoussut!"
Kulichi ja värjätyt munat ovat pääsiäisen tärkeimmät symbolit.
Liubov Pilneva
Naistenpäivä. 8. maaliskuuta on kansainvälinen naisten oikeuksien päivä. Juhlapäivä jäi historiaan Clara Zetkinin ansiosta, joka ehdotti, että päivää vietettäisiin muistutuksena naisten yleisestä äänioikeudesta. Ukrainassa tämän juhlapäivän poliittinen ulottuvuus on ajan myötä hiipunut. Maaliskuun 8. päivästä tuli kauneuden, naisten, kevään ja elämänilon juhla.
Miehet kiirehtivät onnittelemaan äitejään, vaimojaan, siskojaan, tyttäriään ja naispuolisia kollegoitaan. Vaikka sää on edelleen kylmä, Ukrainan kaupunkien kaduilla ja kodeissa vallitsee lämmin tunnelma. Miehet ovat jonottaneet ostaakseen kukkia aamusta lähtien. Naiset saavat kohteliaisuuksia ja lahjoja.
Voiton päivä. Toukokuun 9. päivä on toisen maailmansodan natsismin voiton päivä. Silloin pidetään yksinomaan kansanjuhlat. Ennen kunnioitettiin tämän kauhean sodan veteraaneja, järjestettiin paraateja, laskettiin kukkia kaatuneiden sotilaiden haudoille ja kerrottiin koululaisille tapahtumista ja urheiden taistelijoiden urotöistä.
Vuonna 2015 Ukrainassa otettiin käyttöön toisen maailmansodan uhrien muistopäivä (8. toukokuuta). Se on solidaarisuuden ele ja muistutus Euroopan kokemista yhteisistä vaikeuksista.
Vyshyvanka-päivä. Ukrainassa vietetään joka vuosi toukokuun kolmantena torstaina Vyshyvanka-päivää. Vyshyvanka (kansallinen kirjailtu paita) on ukrainalaisille todellinen kansallinen pyhättö. Monien vuosisatojen ajan se on toiminut amulettina kaikelta pahalta.
Ukrainassa on noin 200 erilaista kirjontatekniikkaa ja yli 100 kirjontaommelta. Kullakin alueella on paitsi oma kirjontatekniikkansa, myös koristeen teema, perinteiset värit ja yksityiskohdat.
Huolimatta sen vuosisatoja vanhasta historiasta, vyshyvanka nyt – se on muodikas ja erittäin tyylikäs. Nuoret käyttävät sitä nyt mielellään osana juhlapukeutumistaan. Vyshyvanka sopii hyvin esimerkiksi farkkujen kaltaisen modernin vaatekappaleen kanssa.
Pyhän kolminaisuuden päivä (troitsa, vihreät juhlapyhät) täydentää kevätjuhlien sarjan. Sitä vietetään 50. päivänä pääsiäisen jälkeen, ja se symboloi kesän lopullista saapumista.
Kristityt uskovat menevät kirkkoon vihreiden yrttien ja kukkien kimppu mukanaan. Jumalanpalveluksen jälkeen pappi siunaa kukat, joita uskovaiset säilyttävät kodeissaan koko vuoden ajan suojellakseen kotejaan pahoilta hengiltä ja käyttäessään niitä sairauksiin ja kotitalousongelmiin. Talot koristellaan tammen, vaahteran, koivun ja lehmuksen viherkasveilla, ja niihin asetetaan tuoksuvia timjamin, ruiskaunokin ja mintun kukkakimppuja.
Ivan Kupalan muinaisslaavilainen juhla järjestetään auringon ja rakkauden kunniaksi, ja sitä vietetään kesäpäivänseisauksen päivänä (Suomessa Juhannus). Juhlat ovat täynnä tuleen, veteen ja yrtteihin liittyviä rituaaleja.
Juhlaa edeltävänä iltana joen rantaan rakennetaan nuotioita, ja uhkarohkeat hyppäävät puhdistavan tulen yli.
On olemassa hyvin kaunis ja salaperäinen riitti, jossa tytöt punovat seppeleitä luonnonkukista. Kynttilällä varustettu seppele lasketaan veteen, jotta se voi kellua jokea pitkin. Seppeleen katsomisen perusteella ennustajat päättelivät, menisivätkö he pian naimisiin ja olisiko sulhanen rikas. Jos seppele hukkui, sitä pidettiin huonona enteenä.
Itsenäisyyspäivä. Ja tietysti on syytä mainita toinen tärkeä valtion juhlapäivä, jota vietetään 24. elokuuta – Ukrainan itsenäisyyspäivä. Vuonna 1991 Ukrainan neuvostotasavallan parlamentti järjesti kansanäänestyksen, jossa yli 90 prosenttia ukrainalaisista äänesti Neuvostoliitosta itsenäistymisen puolesta.
Kiovassa järjestetään Ukrainan puolustajien marssi osana juhlallisia tapahtumia. Ukrainan pääkaupungin keskustan läpi marssivat sotilaat, vapaaehtoiset ja kaatuneiden sotilaiden omaiset. Presidentti onnittelee myös virallisesti maataan tämän ikimuistoisen päivän johdosta.
Yhteenvetona haluaisin sanoa, että tänä Ukrainan vaikeana aikana on erityisen tärkeää ja arvokasta muistaa ja kunnioittaa esi-isiemme tapoja. Siksi jokainen ukrainalainen, olipa hän kuinka kaukana kotimaastaan tahansa, pyrkii noudattamaan maansa juhlapäivien perinteitä ja kertoo niistä lapsilleen.
Lähes jokaisella perheellä on pala kulttuurista, kansallista perintöä: kirjailtu vyshyvanka, ikoni, rushnyk (kirjailtu rituaalipyyhe), sen eksklusiivinen kansallisen ruokalajin resepti... Niin kauan kuin kulttuuri ja perinteet elävät, kansakunta elää.
Mariia Starkova
Kirjoittaja on Joutsassa asuva ukrainalainen, joka opiskelee suomen kieltä kotoutumiskoulutuksessa Spring House Oy:llä. Hän suoritti suomen kurssiin kuuluvaa työharjoittelujaksoa Joutsan Seudussa.
Marian aiemmin kirjoittamiin juttuihin pääset täältä:
Ukrainalaislapset viihtyvät Suomen koulussa
(julkaistu 3.3.2024)
Ukrainan sota muutti Ludmilan, Sergiin ja Dianan elämän
(julkaistu 17.3.2024)
(julkaistu 31.3.2024)
Joutsan alueen tapahtumia ja menovinkkejä
Jousitie 31, 19650 Joutsa
Y-tunnus 0174091-6
Konttori avoinna ma-to 9-12 ja 13-16
Puhelin: 0201 876 100
konttori@joutsanseutu.fi
etunimi.sukunimi@joutsanseutu.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.
Jousitie 31, 19650 Joutsa
Y-tunnus 0174091-6
Konttori avoinna ma-to 9-12 ja 13-16
Puhelin: 0201 876 100
konttori@joutsanseutu.fi
etunimi.sukunimi@joutsanseutu.fi
Jousitie 31, 19650 Joutsa
Y-tunnus 0174091-6
Konttori avoinna ma-to 9-12 ja 13-16
Puhelin: 0201 876 100
konttori@joutsanseutu.fi
etunimi.sukunimi@joutsanseutu.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.